دسته‌ها
شال و روسری

خرید بازی کامپیوتر هشدار به سايپا در مورد كيفيت پرايد

اگر پرايد تا سال آينده استانداردها را پاس نكند، هرچه سازمان استاندارد درباره اين خودرو اعلام كرده، اجرا خواهد شد.

محسن صالحي‌نيا، مديركل دفتر ماشين‌سازي نيرو محركه وزارت صنايع و معادن، در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين‌كه اگر سايپا تا سال 1389 به هشدار سازمان استاندارد در خصوص كيفيت پرايد عمل نكند، چه خواهد شد؟ با بيان اين مطلب افزود: مسئولان سايپا برنامه‌اي دارند كه بتوانند شرايط مدنظر سازمان استاندارد را فراهم كنند، اما اگر موفق به انجام آن نشوند، سازمان استاندارد هرچه در اين مورد اعلام كرده‌ را اجرا خواهد كرد.

او درباره سياست وزارت صنايع و معادن در مورد پرايد و هشدار سازمان استاندارد در اين رابطه تصريح كرد: سياست كلان وزارت صنايع و معادن اين است كه توليد هر خودرو بايد با آخرين ضوابط مربوط به استاندارد، ايمني، ‌عملكرد و مصرف انرژي همراه باشد كه شامل 55 استاندارد است.

وي ادامه داد: سال گذشته در خصوص خودروهايي كه به نحوي برخي از اين استانداردها را نداشتند، الحاقيه‌اي صورت گرفت كه تا پايان سال 1389 بر اساس اين الحاقيه بتوانند توليد خود را ادامه دهند تا به 55 استاندارد برسند.

او تصريح كرد: پرايد نيز يكي از اين خودروهاست كه چند استاندارد از جمله تصادف را پاس نكرده است كه اگر سايپا بخواهد توليد پرايد را ادامه دهد، حتما بايد استانداردهاي لازم براي اين خودرو را فراهم كند.

وي افزود: به عنوان مثال مينياتور خودرويي است كه مطمئنا در توليد آن موضوع كلي رعايت استانداردها ديده مي‌شود؛ در غير اين صورت توليد نخواهد شد؛ بنابراين نه تنها در خصوص پرايد بلكه در مورد تمام خودروها اين استانداردها صدق مي‌كند.

صالحي نيا در پاسخ به اين‌كه نظرتان در مورد اعلام رييس سازمان استاندارد مبني بر آن‌كه اگر پرايد استانداردها را پاس نكند، خط توليد آن مهر و مهر خواهد شد، چيست؟ خاطرنشان كرد: اين مساله اصلا بحث رييس سازمان استاندارد نيست، بلكه به طور كلي و طبق نظر شوراي عالي استاندارد، اگر استانداردي به تصويب رسيده و زمان اجراي آن فراهم شده باشد، هر محصولي بايد اين استانداردها را رعايت كند؛ مانند خودرو پيكان كه ضوابطي را پاس نمي‌كرد و با تفاهم انجام شده خط توليد آن تعطيل شد.

گفتني است، پيش از اين نظام‌الدين برزگري – رئيس سازمان استاندارد – اعلام كرده بود در صورتي كه سايپا تا سال 1389 موفق به پاس كردن تمام استانداردهاي مربوط به پرايد نشود، خط توليد اين خودرو مهر و موم خواهد شد.

اين در حالي است كه پيش از آن، سليماني – قائم مقام ايران خودرو – كه به تازگي از سايپا به اين شركت منتقل شده است، گفته بود كه پرايد خودرويي نيست كه به اين زودي‌ها از مدار توليد خارج شود و طبق استانداردهاي ايران، اين خودرو قابليت توليد را دارد.

در اين رابطه قلعه‌باني، رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، از اظهار نظر در اين خصوص خودداري كرده است.