دسته‌ها
شال و روسری

خرید بازی کامپیوتر احمدی‏نژاد حق مصادره استراتژی دفاعی ایران را ندارد

شب گذشته یکی از بهترین شب های مناظرات تلویزیونی در انتخابات این دوره ریاست جمهوری بود .

بحث من در باره موضوع بازدارندگی استراتژی دفاعی ایران در طول چهار سال گذشته است که محسن رضایی به بخشی از آن در این مناظره اشاره کرد . وارستگی اخلاقی محسن رضایی به رغم جبهه گیری شدید احمدی نژاد و تلاش وی برای ورود محسن رضایی به بحث های جنجالی ناکام ماند و البته یکی از دلایل این ناکامی قدرت و تسلط محسن رضایی در بحث های اقتصادی و ناکارآمدی احمدی نژاد در این بخش بود البته حتما این مناظره را به عنوان یک مناظره اخلاقی که احمدی نژاد باید در سال های آینده از آن بیشتر یاد کند ، در تاریخ این دوره انتخابات ثبت خواهیم نمود .

احمد نژاد در طول چهار سال اخیر به خصوص در ایام تبلیغات انتخاباتی تلاشی وسیع نمود تا کسب موقعیت منطقه ایی و بین المللی ایران را نتیجه سیاست سیاست خارجی دولتش معرفی کند . در این رابطه توجه خوانندگان محترم را به نکات ذیل جلب می کنم :

1- یکی از محورهای بهبود روابط در سیاست خارجی ارتباط فعال با محافل بین المللی مثل سازمان ملل متحد است که روابط ایران در بدترین شرایط آن قرار دارد .

2- یکی از محورهای سیاست خارجی فعال دولت های فعلی جهان حسن روابط با آمریکا است که این دولت روابطی با آن ندارد بلکه شرایط بدتر از گذشته هم هست . البته ما منادی روابط یک طرفه با آمریکا نیستیم اما برای آنکه متهم نشویم ، پیشنهاد می کنم ادامه بحث را تا آخر ادامه دهید .
3- یکی از میزان های قضاوت در سیاست خارجی روابط حسنه با اتحادیه اروپا است که الان در بدترین شرایط آن هستیم .

4- یکی دیگر از محورهای قضاوت در سیاست خارجی نوع روابط با شورای همکاری خلیج فارس است که این از زمان دولت خاتمی قطعا بهتر نیست .

5- یکی دیگر از مقیاس های قضاوت روابط با کشورهای آسیای شرقی است که ایران روابطی عادی با آن ها دارد . در این بین دو کشور کره جنوبی و ژاپن با ایران به دلایل قطعنامه های شورای امنیت روابطی کاملا متغیر دارند.

6- روابط ایران با ترکیه روابطی بیشتر مبتنی بر روابط اقتصادی است و نه سیاسی . زیرا این کشور دارای پیمان نظامی با آمریکا و اسرائیل است و خطی مشخص در روابط با ایران را تعریف کرده است .
7- روابط سیاسی ایران با کشورهای آفریقایی بیشتر به یک روابط رسمی فاقد اثر در مناسبات بین المللی ایران است .

8- روابط ایران با کشورهایی که موسوم به کشورهای حیاط خلوت آمریکا هستند ، یک روابط سیاسی گسترده است اما به دلیل بعد مسافت ایران هیچ حساب استراتژیکی نمی تواند روی آن ها باز کند علاوه بر این که این کشورها عوامل متغیر بسیار سریعی دارند . مثل این که ممکن است با برخی چرخش های اقتصادی و سیاسی با اسرائیل مناسبات برقرار کنند . البته منکر اصل روابط خوب با این کشورها نیستیم .

9- روابط ایران با چین روابط سیاسی گسترده بر اساس مناسبات اقتصادی است . با توجه به مشکلات ما در شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی هسته ایی و بده بستان هایی که با چین داریم ، این ما هستیم که باید روابط خود را با نوع برخوردهای چین تنظیم کنیم این در حالی است که چین از سوی دیگر نگاهی ویژه به تنظیم روابطش با آمریکا واتحادیه اروپا به حساب روابطش با ایران دارد .
10- باروسیه روابط سیاسی خوبی داریم اما همه از کوچک و بزرگ می دانند که روسیه براساس مناسبات و مذاکراتش با آمریکا روابط خود را با ما بالانس می کند از همین رو به جای آنکه بگوییم ما از روابط بسیار خوبی با روسیه برخورداریم باید بگوییم که روسیه از روابط خوبی با ما برخوردار است .
بنابراین در این بخش ها که کار ویژه ایی رخ نداده است و دولت احمدی نژاد شق القمر نکرده است . اما با این همه چرا ایران اکنون یک قدرت منطقه ایی است ؟ وقتی می گوییم منطقه ایی است منظور آن است که ایران در نظام امنیتی منطقه ایی از افغانستان تا لبنان یعنی در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس عامل مهم و اساسی است و حرف اول را می زند و از این جایگاه باید با زبان دیپلماسی با جهان خارج سخن بگوید . این در حالی است که آمریکا نیز در همین منطقه بیشترین استقرار نیروهای نظامی اش را دارد . اما با همه این اوضاع ، شرایط ایران شرایط مناسبی از نظر همجواری نیست زیرا در پاکستان و افغانستان یک جنگ تمام عیار و در عراق یک شرایط متزلزل امنیتی است و در جنوب ایران دهها هزار سرباز آمریکایی با امکاناتی کامل هستند و این شرایط بود که بر حساسیت تدوین استراتژی دفاعی بازدارنده در داخل کشور می افزود . در یک چنین شرایطی در طول دوران جورج بوش ، تهدیدات امنیتی دایمی علیه ایران وجود داشت و به بیانی دیگر دولت امریکا در آستانه عملی کردن تهدیداتش بود . این جا ایران باید چکاری انجام می داد ؟

نیروهای نظامی ایران و به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دهها طرح بزرگ و کوچک را نه برای جنگ با آمریکا بلکه برای تدوین استراتژی دفاع بازدارنده انجام دادند . توسعه طرح های موشکی دوربرد ، تقسیم مناطق فرماندهی نظامی در صورت بروز هرگونه حمله آمریکا ، افزایش قدرت دفاع موشکی ساحل به دریا ، انجام مانورهای متعدد نظامی هوایی دریایی و زمینی ، و انتقال به دکترین پاسخ کوبنده به اهداف آمریکایی در منطقه تا اسرائیل همه و همه باعث شد تا قدرت تصمیم و انجام حمله به ایران گرفته شود . افزایش و تکامل تکنولوژی ایران در پرتاپ ماهواره عملا نشان داد که ایران قبل از آن که می تواند ماهواره پرتاپ کند می تواند دورتر از اسرائیل را هم بزند . از سویی دیگر نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان ، سربازان آمریکایی در عراق در صورت هرگونه حمله نظامی آمریکا به ایران در حقیقت به اهداف متحرک ایران در استراتژی دفاعی بازدارنده تبدیل می شدند و این امر علاوه بر اهدافی بود که در خلیج فارس وجود داشت . ایران در این استراتژی کابوسی برای آمریکایی ایجاد کرده بود که اگر قرار است ایران بمباران شود پس چرا اجازه عبور نفت از تنگه هرمز به دیگران داده شود ؟ در دیگر سوی ایران دارای روابطی استراتژیک با سوریه بود ، سوریه ایی که کنار گوش اسرائیل قرار داشت . آن طرف تر نیروی مقاومت اسلامی در خاورمیانه بود که سیلی محکمی به گوش اسرائیل زده بود . و از قضا روابط ایران با این دو عنصر در خاورمیانه حداقل به بیست و چهار سال قبل از به دولت رسیدن احمدی نژاد بازمی گردد .

ایران در یک چنین شرایطی به قدرت اول منطقه ایی تبدیل شده است . در حقیقت ثبات و استقرار امنیت و استحکام دفاعی پایدار در ایران آن قدر قوی بود که تئوری حمله به ایران از سوی آمریکا به شکست کشیده شد . حق با محسن رضایی است که می گوید افشاگری ها در سطح بین الملل و طرح حمله احتمالی آمریکا به ایران در سطح جهان عملا باعث شد تا آمریکایی تردیدهای خود را به عدم اقدام تبدیل کنند .

روشن است که قدرتی که اکنون ایران بر اساس آن با جهان سخن می گوید همین استراتژی دفاعی است که باعث شد تا سیاست خارجی ایران بر این موج سوار شود و احمدی نژاد با سخنرانی های دایمی اش در این جا و آن جا ، افتخار سرداران گمنام را به نام خود به ثبت برساند . من یقین دارم که در طول چهار سال حکومت احمدی نژاد ، تشکیلات امنیتی دشمنان انقلاب و کشور هرگز دنبال این نبودند که بفهمند چه چیزی در اندیشه احمدی نژاد می گذرد و یا او قصد دارد در این شهر و آن شهر چه سخنانی برای مردم می گوید بلکه به دنبال این بودند که بدانند چگونه می توانند استراتژی دفاعی بازدارنده ایران را درجایی مناسب متوقف کنند ، امری که هرگز محقق نشد و این نشد جز آن که فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح و تشکیلات نظامی کشور و به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شکلی مناسب و دقیق و هوشیارانه عمل کرده اند . اتفاقا در یک چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی ایران باید مثل نیروهای مسلح عمل کند و درهایی را باز کند که نیازمند تدبیر و هوشیاری است . فرض اولیه این است که ما تحت هیچ شرایطی قصد نداریم به آمریکایی ها باج دهیم و مخالف روابط یکطرفه و بازنده با آمریکایی ها هستیم اما این فرض هم جدی است که ما می توانیم با آمریکا و اتحادیه اروپا روابطی مناسب و دوطرفه داشته باشیم در حالی که سیاستها و استقلال و منافع خود را حفظ کرده ایم . این همان حالتی است که در دستاوردهای احمدی نژاد مشاهده نمی شود . این همه در حالی است که برخی اخباری که از سوی آمریکایی در این جا و آن جا درز کرده بود حکایت از آن داشت که احمدی نژاد بدش نمی آمد تا آغاز مذاکرات با آمریکایی تا پیش از انتخابات باشد اما از سوی آمریکایی رد شده است . امیدواریم که این خبر غلط و نادرست باشد اما اگر روزی این خبر ثابت شود نشان می دهد که به بدترین شکل ممکن تلاش شده است تا از نتایج و دستاوردهای استراتژی دفاعی ایران به نفع تبلیغات انتخاباتی استفاده شود .