دسته‌ها
شال و روسری

خرید بازی کامپیوتر ضعف بزرگي داريم

براساس آخرين رده‌بندي برترين ركابزنان بخش جاده كه هفته گذشته از سوي فدراسيون جهاني اين رشته اعلام شد، قادر ميزباني كه لقب «سلطان كوهستان» را به خود اختصاص داده، با قرار گرفتن در صدر دوچرخه‌سواران آسيا افتخار ديگري براي كشورمان به ارمغان آورد.

به نوشته جام جم؛ او بتازگي نيز با شركت در تور رياست جمهوري ضمن تصاحب پيراهن طلايي اين رقابت‌ها، عنوان نخست اين جام را از آن خود كرد و همين بهانه‌اي شد براي گفتگو با كسي كه بزرگ‌ترين آرزوي حرفه‌اي او حضور در توردوفرانس است و بس… .

بازگشت از سرزمين آفتاب تابان و سفر به كشور ماتادورها در مدت كمتر از يك هفته! از نتيجه تور كمنو ژاپن و برنامه مسابقه‌هاي اسپانيا برايمان بگوييد.

تور كمنو ژاپن تور جديدي است كه ما امسال اولين حضور خود را در آن تجربه كرديم. به سبب حضور تيم‌هاي بسيار خوب اروپايي رقابت‌ها در سطح قابل توجهي برگزار شد و در ميان 22 تيم شركت شركت‌كننده ما (تيم پتروشيمي تبريز) توانستيم عنوان چهارمي را از آن خود كنيم، اما درخصوص تور <سيركيت مونتنز> اسپانيا بايد بگويم اين رقابت با حضور تيم‌هاي مطرح و حرفه‌اي دنيا موسوم به پروفشنال كنتيننتال برگزار مي‌شود و تيم پتروشيمي تبريز به عنوان تنها نماينده قاره آسيا توانسته جواز حضور در اين تور را كسب كند. بنابراين به نظر مي‌رسد علاوه بر شركت در يك رقابت معتبر، فرصت مناسبي براي كسب تجربه در اختيار من و ساير دوستانم قرار گرفته است.

شما بتازگي و در پايان تور رياست جمهوري توانستيد پيراهن طلايي اين رقابت را از آن خود كنيد. جا دارد به عنوان يك دوچرخه‌سوار حرفه‌اي اشاره‌اي هم به اين تور داشته باشيد و بگوييد كه به عقيده شما در دومين دوره برگزاري دستخوش چه تغييراتي شده بود؟

هرچند برگزاري تورهاي دوچرخه‌سواري در كشور قدمتي 23 ساله دارد، اما به هر حال اين تور به اعتبار نامش و اين كه فدراسيون مستقيما برگزاركننده آن است به هيچ عنوان با ساير تورها قابل مقايسه نيست و كيفيتي به مراتب بالاتر از آنها دارد. ضمن اين كه اين دوره نسبت به دوره گذشته از رشد كمي و كيفي مناسب‌تري نيز برخوردار بود. با اين حال و با وجود برطرف شدن برخي از ايرادهاي دوره قبل، تور رياست جمهوري در سال جاري ايده‌آل و خالي از اشكال نبود. به عنوان مثال يكي از ايرادهاي فني آن درخصوص انتخاب مسير مسابقه بود كه ما طي 2 مرحله از آن مسير اتوبان‌هاي قم و قزوين را طي كرديم در حالي كه در مسابقات جهاني اين مسيرها به هيچ عنوان پذيرفته شده و قابل قبول نيست. ضمن اين كه نحوه اجراي مسيرهاي كوهستاني هم مشكلات جدي داشت. ولي در نهايت فكر مي‌كنم اين تور مي‌تواند در آينده‌اي نزديك و با برنامه‌ريزي بهتر و دقيق‌تر به يكي از بهترين تورهاي قاره آسيا تبديل شود و علاوه بر تيم‌هاي معتبري كه در رقابت‌هاي امسال شركت كردند مورد توجه ساير تيم‌هاي مطرح و صاحب نام نيز قرار گيرد.

در آخرين مرحله تور رياست جمهوري به نظر مي‌رسيد عبور دوچرخه‌سواران از خيابان‌هاي تهران براحتي صورت نمي‌گيرد و عكس‌العمل مردم پايتخت اصلا با آنچه در كشورهاي ديگر ديده‌ايم قابل مقايسه نبود! شما اين موضوع را مي‌پذيريد؟

در تمام تورهاي برگزار شده در سراسر دنيا يكي از مراحل مسابقه به نام كريتريوم عبور از داخل شهر است كه اين موضوع در تور رياست جمهوري هم پيش‌بيني شده بود و به نظر مي‌رسيد مسير پارك لاله هم براي اين منظور مناسب باشد، ولي متاسفانه و با وجود همكاري پليس، امنيت ترافيكي كاملي برقرار نبود و در طول مسير مشكلاتي وجود داشت كه شايد بيش از هر چيز به عدم فرهنگسازي در اين خصوص و نبود تبليغات لازم وكافي براي اين كار برمي‌گشت.

حالا كه بحث تبليغات را مطرح كرديد، بد نيست اشاره‌اي هم به حضور اسپانسرها در اين رشته داشته باشيد.

حضور حاميان مالي در رشته دوچرخه‌سواري بسيار كمرنگ‌تر از حد تصور است و من فكر مي‌كنم علت اصلي اين مساله، عدم انعكاس مطلوب مسابقه‌هاي ما، توسط جرايد و رسانه‌ها باشد. اگر اين سوي قضيه حل شود قطعا اسپانسرهاي متعددي با اطمينان از بازگشت هزينه‌ها، پا پيش مي‌گذارند كه همين موضوع موجب مي‌شود تا امكانات بيشتري در اختيار ورزشكاران اين رشته قرار گيرد و آنها ضمن حضور در مسابقه‌هاي بيشتر، تجربه و كيفيت كار خود را به نحو چشمگيري افزايش دهند.

به عنوان دوچرخه‌سواري كه طي 18 سال ركاب زدن، حضور در تيم‌هاي آسيايي و اروپايي را نيز در كارنامه تجربيات خود دارد، حضور دوچرخه‌سواران كشورمان در ليگ‌هاي خارجي را تا چه اندازه مثبت و اثرگذار ارزيابي مي‌كنيد؟

اين حضور قطعا بي‌تاثير نيست، ولي وقتي من به تنهايي تجربه ركاب زدن در يك تيم خارجي را كسب كنم، اين موضوع نمي‌تواند تاثيرگذاري چنداني بر كار ساير دوچرخه‌سواران داشته باشد و به عبارتي بر كار آنها سايه‌اي نخواهد انداخت. در مقابل بها دادن هر چه بيشتر به تيم‌هاي باشگاهي با حمايت جدي‌تر از آنها و حضور هر چه بيشتر در مسابقه‌هاي بين‌المللي و ساير تورنمنت‌هاي خارجي تيم‌هاي ما را به سطح ايده‌آل نزديك‌تر كرده و موجب ارتقاي اين رشته در كل كشور خواهد شد.

و به عقيده شما با تحقق اين مساله، دوچرخه‌سواران ما در مسير سبز صعود ركاب خواهند زد؟

مطمئنا خير، من فكر مي‌كنم اگر سازمان تربيت بدني قصد دارد دوچرخه‌سواري ايران را به جايي برساند كه در بازي‌هاي المپيك و آسيايي حرفي جدي براي گفتن داشته باشد، بايد نگاه دقيق‌تري به اين رشته داشته باشد. چيزي كه به نظر مي‌رسد تا امروز مورد توجه قرار نگرفته است. كافي است شما نيم‌نگاهي به چينش مهره‌ها در فدراسيون دوچرخه‌سواري داشته باشيد. شخصي كه بيش از تمام افراد حاضر در آنجا با ورزشكاران سر و كار دارد يعني دبير فدراسيون و بيشتر اعضاي كادر فني، افرادي آگاه به علم روز اين رشته نيستند و آقاي خالقي به عنوان دبير فدراسيون با اطلاعات و داشته‌هاي بسيار قديمي خود نمي‌تواند هيچ گره‌اي از كار ما بگشايد. بنابراين اگر بخواهيم از بعد تخصصي به قضيه نگاه كنيم ما ضعف بزرگي در فدراسيون داريم كه به طرق مختلف عملكرد بچه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

در خصوص هزينه‌هاي فوق‌العاده بالاي اين رشته چطور؟ آيا حمايت خاصي از ركاب زنان صورت مي‌گيرد؟

‌همان‌طور كه اشاره كرديد، دوچرخه‌سواري يكي از رشته‌هاي پرهزينه است. يك دوچرخه خوب و بادوام بيش از 6 ميليون ‌تومان قيمت دارد و لاستيك دوچرخه پس از 2 هزار كيلومتر كاركرد بايد تعويض شود. بهاي ‌يك جفت لاستيك دوچرخه 30 هزار تومان است و خود دوچرخه نيز استهلاك دارد و پس از مدتي بايد دوچرخه ‌جديدي را جايگزين كنيم. بنابراين با توجه به اين نكات بايد پذيرفت كه دوچرخه‌سواري هزينه‌هاي سنگيني ‌دارد كه قابل مقايسه با بسياري از رشته‌هاي ورزشي نيست. بنابراين در چنين شرايطي فدراسيون دوچرخه‌سواري ‌و قهرمانان اين رشته نياز به حمايت سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك دارند كه ‌اميدواريم مقامات بلندپايه ورزش موقعيت ما را درك كنند و بيش از پيش حامي اين ورزش پرخرج ‌و پرخطر باشند، هرچند كه تا امروز شاهد اتفاق خوب و اثرگذاري در اين زمينه نبوده‌ايم.

و در پايان، نهايت آرزوي حرفه‌اي قادر ميزباني؟

شركت در توردوفرانس! همان‌طور كه مي‌دانيد تنها 20 تيم برتر دنيا كه در سطح حرفه‌اي كار مي‌كنند مجوز شركت در اين تور معتبر را دارند. اميدوارم آنقدر در اين رشته پيشرفت داشته باشم كه بتوانم روزي اين افتخار بزرگ را در كارنامه‌ام به ثبت برسانم… .